הידרופוניקה למתחילים | גידול ירקות בבית

עגבניית שרי טרייה שנקטפה זה עתה ועברה לככב בסלט הביתי שלכם היא כבר מזמן לא פריווילגיה ששמורה לבעלי נחלות וקרקעות. באמצעות פרקטיקות ברות קיימא של חקלאות מתקדמת למעשה ניתן לגדל היום כמעט את כל סוגי הצמחים בכל חלל על הפלנטה, גם אם אין לכם משאבים חיוניים לצמיחה כגון – אור שמש, מקור השקייה זמין או אפילו אדמה. למעשה ניתן לגדל עגבניית שרי , או כל ירק אחר, בצורה מושלמת ונטולת כימיקלים בבית בתנאים הרבה יותר טובים מאלה שיהיו לה בחוץ. איך עושים את זה ? נפטרים מהנחות מוקדמות שגידול ירקות דורש משאבים, זמן לכלוך ורחה ומתחילים ליישם פרקטיקות הידרופוניות בבית גם אם אתם רק מתחילים בתחום.

מה זה הידרופוניקה?

הידרופוניקה היא למעשה שיטת גידול מנותקת מצע, כלומר שאינה מצריכה מצע גידול קונסרביטיבי כגון אדמה, ומעבירה את חומרי ההזנה של הצמח באמצעות מים, המכילים לרוב דשן סינטטי או אורגני, ישירות אל שורשי הצמח. על מנת שהמים יוכלו להוות את בסיס הגידול של הצמח , אנחנו חייבם לוודא שהמים רוויים בחמצן. בשביל לחמצן את המים באופן שיאפשר לצמחים לשגשג נצטרך לוודא שהמים מתחמצנים על ידי תנועה מתמדת (באמצעות שילוב משאבת מים ) או מחומצנים ישירות על ידי משאבת ואבן אויר (בדומה לשימוש באקווריומים). התוצאה היא למעשה יצירת מקור מים חיים המכיל את כל חומרי ההזנה להם זקוק הצמח (באמצעות הוספת דשן מתאים) שמלמעשה “מפטמים” את הצמח ומאפשרים לייצר ייבול גדול בעשרות, ולפעמים במאות, אחוזים ביחס ליבול הצפוי מגידול מקביל בשיטות אורגניות מסורתיות . כל זאת בחיסכון של כ-90% מהמים שהיו נדרשים להשקייה, בחללים מצומצמים בהרבה (בין היתר בשל גידול ורטיקאלי) וללא זיהום הקרקע ומי התהום עם דשנים רעילים.

דגשים לגידול הידרופוני מוצלח

אז גידול הידרופוני הוא קל, חסכוני, מהנה ובריא. יחד עם זאת עלינו תמיד לזכור שגידול הידרופוני, בניגוד לגידול על אדמה מגלה מעט מאוד סלחנות לטעויות, מהם ניתן להימנע בקלות באצעות מספר דגשי עבודה:

בקרת מוליכות חשמלית – רמת המוליכות החשמלית של המים מעידה על כמות המלחים (והנוטריינטים ) המצויים בה. במידה ורמת המוליכות החשמלית נמוכה מדי, כנראה שלצמח שלנו לא יהיו מספיק חומרי תזונה על מנת להתפתח והוא ימות מחוסרים. במידה ורמת המוליכות שלנו גבוהה מדי, כנראה שהצמח יסבול מ”פיטום יתר” וימות מעודפי הזנה. את רמת המוליכות החשמלית ניתן למדוד בקלות על ידי מד מוליכות חשמלית ביתי. רוב הצמחים העליים, כלומר רוב צמחי התבלין, יסתפקו ברמת מוליכות (ec ) של עד 1500 יחידות מוליכות בעוד שצמחים מניבי פרי או בעלי צמיחה מורכבת יצטרכו רמות מוליכות של 2500 ולפעמים אף יותר מכך. ההמלצה שלנו היא להשתמש במים מזוקקים לצורך גידול הידרופוני, שכן הם נטולי מלחים שאינם חיוניים לצמח ומאפשרים לנו לספק לצמח יותר חומרים מזינים מבלי לחרוג מערכי המוליכות הרצויים לצמח שלנו.

בקרת חומציות – צמחים, כמו רוב הייצורים החיים, רגישים לרמות חומציות גבוהות או נמוכות מדי וישאפו לרמת חומציות מאוזנת בטווח של 5.5-7 . את רמת החומציות ניתן לנטר באמצעים פשוטים למדי כמו נייר לקמוס (כן, כמו ההוא משיעור הכימייה בחטיבה) ולווסת אותה באמצעות דילול המים או שימושי במורידי ומעלי חומציות ייעודיים. מומלץ למדוד אחת לשבוע את רמת החומציות של המים ולוודא שהיא בטווח התקין.

ניטור אור – שיטות גידול הידרופוניות נפוצות מאוד כפתרון לחקלאות פנים בחללים סגורים שאינם חשופים לתאורה טבעית איכותית, כמו חלל הבית שלו. במקרים כאלה נהיה חייבים לספק לצמחים מקור תאורה איכותי שיאפשר להם לעשות פוטסינתזה ולהתפתח. קיים מגוון גדול של תאורות לד ונל”ג ייעודיים לחקלאות, אולם גם נורות לד ביתיות (בהנחה שהן עוצמתיות ואיכותיות) שנמצאות בסמיכות לאובייקט הגידול שלנו יעשו את העבודה. יש לוודא שהתאורה שמשמשת אותנו היא בספקטרום הנכון לצרכים של הצמח (אור לבן קר לצמיחה ואור חם בספקטרום אדום לשלבי הפריחה של הצמח)

אהבתם את הרעיון? רוצים להתחיל לגדל ירקות הידרופוניים בבית? גם אם אתם רק מתחילים בהידרופוניקה תזכרו תמיד שזה קל ופשוט עם המדריכים שלנו בבלוג של אורבנייצ’ר

דילוג לתוכן