כך תכין קומפוסטר ביתי

אנשים נוטים לחשוב ששימוש בקומפוסטר ביתי הוא אקט ששמור לחובבי “איכות סביבה” שאין להם בעיה להתעסק עם פסולת אורגנית המצויה בתהליכי ריקבון. עכשיו שלא תבינו לא נכון, שימור הסביבה צריך להיות המניע המרכזי ליישום הפרקטיקה הביתית הזו, ויישומו יחסוך טונות של אשפה אורגנית מזהמת, אבל יש לעניין הרבה יתרונות נוספים, שתורמים גם לאיכות חיינו ולא רק לאיכות הסביבה למשל. אחד כזה למשל הוא הימנעות מסיטואציה של פחי אשפה עומדים מלאים בזב אורגני שמפיץ ריחות לא נעימים ומושך מזיקים. כמובן שהקימפוסט מייצר לנו גם אספקת דשן קבועה, פותר אותנו מהתלות במשתלה לדישון, ועל הדרך גם חוסך לנו כסף.

אז מה זה בכלל קומפוסט?

קומפוסט, או רקבובית בעברית, הוא שאריות חומרים אורגניים שעברו תהליך פירוק באמצעות בקטריות, חרקים וחיות – או במילים אחרות “חרא של תולעים” הידוע גם בשם “הומוס” . אותן הפרשות, משמשות למקור תזונתי משמעותי לצמח ומכילות את כל המיקרו ומאקרו אלמנטים להם הצמח נדרש – כגון, חנקן , אבץ, סידן , מגנזיום ועוד… בשביל להכין הומוס איכותי בחצר הבית שלנו מומלץ שיהיה לנו – מיכל אטום ונפתח בעל קיבולת משמעותית של לפחות 50 ליטר, זבל אורגני (כלומר שאריות אוכל) וגרעין רבייה של תולעים אדומות, במידה והקומפוסטר שלנו הוא חלל מנותק מהאדמה.

עכשיו כשיש לנו את המצרכים הנדרשים בוא נתחיל:

תולעים אדומות – תולעים אדומות הן אחד הייצורים היעילים ביותר בפירוק זבל אורגני ומייצרים את ה”הומוס” המפורסם , הקרים – דה- לה קרים של הדשנים האורגניים. אותן תולעי אדמה, שגרסה דומה שלהן הכרנו בתור “שלשול” האדמה כשהיינו ילדים ניתנות להזמנה פשוטה דרך האינטרנט ישירות מחוות גידול ייעודיות שישמחו לספק לכם גרעין רבייה ראשוני של כ-100 תולעים אדומות שישגשו אצלכם במיכל ויתרבו בו.

הכנת המיכל לקימפוסט – התולעים האדומות שלנו לא אוהבות אור ישיר אבל זקוקות לסביבה אירובית ומאווררת. בשביל להשיג את האפקט הזה נקדח באמצעות מקדחה פשוטה חורי אוורור קטנים אורך כל המיכל. בתחתי המיכל נקדח פתח לניקוז עודפי מים שמצטברים במיכל. ניקוז המים מבטיח שהתולעים לא יסבלו מסביבה אנאירובית בעקבות הצטברות נוזלים, וינקז לנו דשן נוזלי איכותי שיאפשר לנו לדשן את האדמה ב”מיץ הומוס” עוד לפני שהתולעים הספיקו לתת תוצרת משמעותית.

שאריות מזון אורגניות – את המזון האורגני שלנו נפריד לבאמצעות כלי ייעודי לפסולת מסוג זה. שאריות המזון שישמשו אותנו יכולות לכלול את כל סוגי הפירוקת, הירקות, הדגנים שלנו ואף שאריות קפה, שקיות תה קליפות ביצים ונייר. לא מומלץ להשתמש בשאריות מזון בשריות וחלביות, מכיוון שאלה נוטות למשוך בקטרויות ומזיקים מעכלי בשר שיכולים להוות מפגע תברואתי לא רצוי בסביבה הביתית שלנו. כאשר אנחנו ממקמים את השאריות בקופמפוסטר יש לכסות אותן עם גזם או אפילו נייר, כך נשיג מספר מטרות – גם נכסה את המזון ונמנע משיכה של זבובים לאזור וגם נייצר סביבה אוורירית ונעימה יותר לתולעים היקרות שלנו. כמו כן יש לוודא שתכולת הקומפוסטר לחה באמצעות הוספת כמות מתונה של נוזלים למיכל והימנעות מאגירת מים עומדים בתוכו.קל, אקולוגי, וחסכוני – או במילים אחרות קומפוסטר ביתי!

דילוג לתוכן