תאורת לד לגידול צמחים בבית ובמשרד

חשבתי בהתחלה לעשות סקירה השוואתית  בין פרקטיקות הארה בלד (led) לעומת שיטות מסורתיות יותר כמו נורות לחץ גבוה (hps) אבל הבנתי מראש שאני משוחד, ולכן נושא המאמר יהיה בפועל “למה עליכם לבחור בפתרון של תאורת לד על מנת להגיע אל התוצאות הטובות ביותר ולא כל פתרון אחר”.

אבל לפני זה קצת  על תאורה וצמחים

כולנו יודעים שרוב הצמחים בפלנטה זקוקים לאור השמש על מנת לייצר אנרגית צמיחה ולקיים תהליך תקין של פוטוסינתזה. לכן, רוב הצמחים, במיוחד צמחי מאכל, מגודלים  באופן טבעי מחוץ  לבית. על מנת לשגשג גם בתוך הבית נצטרך לספק לצמח שלנו מקור אור מלאכותי.  העיקרון אמנם פשוט, אבל ברוב הבתים היום התאורה הביתית  הקיימת לא תיתן פתרון הולם לצמיחה איכותית. זאת בעיקר בגלל עצמה לא מספקת וספקטרומים חלקיים של האור שנפוצים בבתים אבל לא מספקים את צרכי ההארה של הצמח.
צמחים על מנת לשגשג יעשו שימוש בחלק הנראה של הספקטרום של האור (זה לא מדוייק במאה אחוז אבל מספיק כהנחה לצורך המאמר הזה) אולם הם אינם משתמשים בכל גלי האור אלא רק בחלק מהם – בעיקר בטווחים של האור הלבן והכחול (לצמיחה) ובטווח האדום של הספקטרום (לפריחה ותנובת פרי).  רוב גופי התאורה הביתיים ילכו לרוב לכיוון הספקטרום הלבן וגם הוא לרוב לא יהיה עוצמתי מספיק בשביל לתת תוצאות ראויות. גלי אור בספקטרום ירוק-צהוב הם בעלי השפעה שולית מאוד על הצמיחה, אם בכלל (מגדלים ביתיים יטו בשעות החשכה להאיר את הצמח בצבע ירוק על מנת ליהנות מן המראה שלו ולטפח אותו מבלי “להעיר” אותו משנתו) וכלל אין בהם צורך לצמיחה.

אז למה לא נורת נל”ג?

נורות נל”ג הן עוצמתיות מאוד ומספקות את כל הספקטרום הדרוש לטיפוח איכותי של צמחייה. אם הייתם שואלים אותי אפילו לפני שנתיים מה עדיף – נל”ג או לד – הייתי אומר לכם ללכת על נל”ג בלי להסס. אולם היום  עם התפתחות טכנולוגיית הלד נראה שבקרוב נורות הנל”ג יעזבו אתם העולם לצרכי חקלאות  (לפחות בקרב חקלאים אורבניים  שמחפשים מקסימום יעילות) וזאת מכמה סיבות:

1.בגלל חשבון החשמל  –  הסיבה המרכזית לדעתי שיש לוותר על השימוש בנל”ג היא השימוש הבזבזני בחשמל. אם אתם מגדלים עציץ אחד תחת תאורת נל”ג אולי זה לא כל כך נורא,  אבל חקלאים שמעוניינים להאיר שטח צמיחה גדול יגלו שחשבון החשמל שלהם עומד בקרוב להרקיע שחקים.

2. בגלל איכות הסביבה – אנחנו בוחרים לגדל בבית על מנת להתחבר לטבע ולחלוק כבוד לאמא אדמה גם מתוך המתחם האורבני שבו אנו חיים. צריכת אנרגיה כה בזבזנית שגורמת בעקיפין לזיהום סביבה חמור וכילוי משאבי האנרגיה של כדור הארץ הם ממש לא הדרך להפגין את הכבוד שלנו לטבע.

3. בגלל איכות האקלים בחלל הגידול – לתאורת הנל”ג יש חסרון בולט נוסף ,  היא מפיצה לא מעט חום.  בהרבה מקרים  לא יהיה לצמח שלכם סיכוי לשרוד באוגוסט תחת תאורת הנל”ג בלי ציוד קירור ייעודי כמו מזגן ניד, מפוחים ומאוווררים.  יוצא שאלה שרצו לחסוך את המחיר הראשוני של תאורת הלד, יצטרכו לשלם בסוף הרבה יותר על מנת לאזן את ההשלכות האקלימיות של התאורה שלהם.  חללים מוגבלים שמוארים תחת נל”ג יהיו לרוב לא רק חמים יותר אלא גם יבשים יותר. תוסיפו לזה את עלות החשמל,  והמחיר הזול של הנל”ג  הולך להתגלות בסוף כמחיר יקר הרבה יותר ממה שחשבתם בהתחלה.

אז למה כן נורת לד?

בגלל כל הסיבות שבגללן לא נבחר בנל”ג

1. בגלל הקידמה והסביבה –  ב-2014 זכו מדענים מיפן בפרס נובל על תגלית פורצת דרך –  היכולת לייצר את אורך הגל  הכחול באמצעות לד (כן, אותו אורך גל  שמשמש אותנו לצמיחה). הסיבה שהם זכו בנובל היא ששליש מאנרגיית העולם מתועלת לצרכי הארתו. החיסכון העצום שגלום בשימוש בתאורת הלד וההשלכות האקולוגיות של כך זיכו אותם בפרס החשוב ביותר בעולם.

2. בגלל החיסכון – כאמור, חשבונות  החשמל  הולכים לרדת פלאים בעקבות השימוש בלד. למעשה תאורת לד בהספק של 200W שפועלת ללא הפסקה  תעלה לנו לא יותר מ-  1.5  ש”ח ביום, אולי אפילו פחות.

3. בגלל היעילות – מנורות הלד המתקדמות של ימינו יודעות לעשות שימוש מדוייק באורכי הגל שהצמח זקוק להם. וכך במקום לבזבז אנרגיה על אורכי הגל הירוקים למשל, הצמח מקבל אור מזוקק ואיכותי שכולו מתועל לצרכי הצמיחה והפריחה שלו. למעשה נורת לד יכולה לתת תפוקות של נורות נל”ג עוצמתיות יותר פי 1.5-2 (למשל תאורת לד איכותית בבהספק ק של 200W תיתן לנו עוצמת הארה מקבילה לנורת נל”ג בהספק של 400W).

4. ושוב פעם בגלל היעילות – תשכחו ממפוחי קירור,  מגבירי לחות והרבה צנרת וציוד מסורבל. נורת לד איכותית, מצע גידול ודשן מתאים, ואוורור חלל הגידול – זה כל מה שתזדקקו לו על מנת לקבל צמח מניב ובריא שגדל בתוך הבית.

דילוג לתוכן